Το παράρτημα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταίρείας Ημαθίας διοργανώνει Ημερίδα Μαθηματικών που θα πραγματοποιηθεί Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023 στις 5:30μ.μ. στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο (Μενδρεσέ Τζαμί).
Οι ομιλητές θα παρουσιάσουν τα θέματα:
“Βασικές αρχές για την κατανόηση της αποδεικτικής διαδικασίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο”
Εισηγητές: Γιάννης Θωμαΐδης, Δρ. Μαθηματικών, τ. Σχολικός Σύμβουλος
Δημήτρης Μπαρούτης, Μαθηματικός 3ο ΓΕ.Λ. Σταυρούπολης
Περίληψη
Η έννοια της απόδειξης αποτελεί το κυριότερο χαρακτηριστικό της μαθηματικής δραστηριότητας και η κατανόησή της αποτελεί βασικό και διαχρονικό στόχο όλων των Προγραμμάτων Σπουδών. Η πρώτη ουσιαστική επαφή των μαθητών με αυτή την έννοια γίνεται στην Γ΄ Γυμνασίου (ιδιαίτερα στην ενότητα «Ισότητα Τριγώνων»), ως ένα προπαιδευτικό στάδιο για τη συστηματική χρήση της αποδεικτικής διαδικασίας στην Άλγεβρα και Γεωμετρία της Α΄ Λυκείου. Υπάρχουν όμως πολλά δεδομένα, τόσο από έρευνες όσο και από την αξιολόγηση των γραπτών των πανελλαδικών εξετάσεων, που δείχνουν ότι οι περισσότεροι μαθητές είναι φορείς σημαντικών παρανοήσεων για την έννοια της απόδειξης. Οι παρανοήσεις αυτές φαίνεται ότι συνδέονται με ορισμένες επιλογές των συγγραφέων των σχολικών βιβλίων και τις αντίστοιχες διδακτικές πρακτικές.
Στην εισήγηση θα παρουσιαστούν σχετικά παραδείγματα και θα τεθούν προς συζήτηση και αξιολόγηση ορισμένες διδακτικές προτάσεις για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, που έχουν στόχο την πιο αποτελεσματική μύηση των μαθητών στην αποδεικτική διαδικασία.
«Η αποδεικτική διαδικασία στο νέο πρόγραμμα σπουδών για τα Μαθηματικά»
Εισηγητής: Θεοδόσιος Ζαχαριάδης, Ομότιμος Καθηγητής του τμήματος Μαθηματικών ΕΚΠΑ
Περίληψη
Με τον όρο αποδεικτική διαδικασία εννοούμε την πορεία που οδηγεί από τη διατύπωση ενός προβλήματος στην επίλυσή του. Αυτή η πορεία περιλαμβάνει διαδικασίες διερεύνησης, διατύπωση εικασιών, διαισθητική ή άτυπη αιτιολόγηση, ανάπτυξη συλλογισμών και τέλος την τυπική απόδειξη.
Στο νέο πρόγραμμα σπουδών για τα Μαθηματικά, η διαδικασία αυτή εξελίσσεται σταδιακά στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Στο Δημοτικό Σχολείο έχει κυρίως εμπειρικό και διαισθητικό χαρακτήρα, στο Γυμνάσιο πραγματοποιείται σταδιακά η μετάβαση σε περισσότερο αυστηρές μαθηματικές διαδικασίες και στο Λύκειο ολοκληρώνεται αυτή η διαδικασία. Στο Λύκειο οι μαθητές καλούνται να εμβαθύνουν στη διατύπωση εικασιών και στην επαλήθευση ή απόρριψή τους με αυστηρά μαθηματικά κριτήρια. Αυτή η εξελικτική διαδικασία ενυπάρχει στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος σπουδών για τα μαθηματικά των τριών εκπαιδευτικών βαθμίδων.
Απευθύνεται σε μαθητές και καθηγητές
0 comments